Wat als je darmen konden praten?

June 14, 2019

 

Achter de schermen zijn het de darmen die ervoor zorgen dat ons lichaam goed functioneert. Terwijl onze darmen het voedsel dat we eten afbreken, absorbeert het voedingsstoffen die belangrijke lichaamsfuncties ondersteunen. Van energieproductie tot hormoonbalans, huid, gezondheid tot geestelijke gezondheid en ook toxines en afvalstoffen helpen afvoeren.

 

In feite bevindt ongeveer 70 procent van het immuunsysteem zich in de darmen (1). Het is dus heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je darmen tip-top in orde zijn voor het goed functioneren van je hele lichaam. Maar hoe moeten we de signalen die onze darmen geven het best interpreteren?

 

Je buik heeft misschien niet letterlijk een stem, maar communiceert in de vorm van een code. Van volledige stilte tot hongerig gegrom en toilet gewoontes. Lees verder om inzicht te krijgen wat er allemaal binnenin je lichaam gebeurt.

1. Zit je stoelgang op schema?

Normale stoelgang kan van drie keer per week tot drie keer per dag voorkomen. Hoewel iedereen zijn darm uniek zijn, hebben gezonde darmen vaak een vast patroon. Het duurt ongeveer 24 tot 72 uur voordat je voedsel helemaal door je spijsverteringskanaal is gepasseerd (2, 3). Het voedsel komt pas na zes tot acht uur in je dikke darm, het toiletbezoek gebeurt dus pas hierna. 

 

Als je stoelgangpatroon afwijkt van het normale kan dit oa. leiden tot constipatie. Constipatie kan verschillende oorzaken hebben. Van uitdroging of te weinig vezels tot problemen met de schildklier, maar je kunt best eerst je voeding controleren. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt en verschillende groenten en fruit eet.

 

Psst... Als je niet regelmatig naar het toilet gaat, houdt je lichaam dagen of misschien wel weken de afvalstoffen van je eten bij. Als deze afvalstoffen langer dan noodzakelijk in je lichaam aanwezig zijn, kunnen ze voor een hele hoop gezondheidsproblemen zorgen.

 

2. Verwerkt voedsel neemt veel plek in

Verwerkt voedsel kan ontstekingen in het maagdarmkanaal veroorzaken, dit is de plaats waar voedsel wordt opgenomen. Je darm herkent het net gegeten eten niet als verteerbaar voedsel. In de plaats van het te verteren ziet het het voedsel als een aanvaller.

 

Hierdoor gaan er een hoop belletjes en alarmen af in je lichaam en lokken deze een opruimende reactie uit. Je lichaam vecht letterlijk met de voedingsmiddelen omdat het deze als een infectie ziet.

 

Door vooral onbewerkt voedsel, zoals groenten, fruit en onverwerkt vlees te eten, kan je de stress op je lichaam al veel verminderen.

 

3. Niet altijd een fan van gluten

Er zijn aanwijzingen dat gluten de darmdoorlaatbaarheid vergroten (ook wel 'leaky gut' genoemd), zelfs als je geen coeliakie (celiac disease) hebt (4). Dit betekent dat deeltjes onverteerd voedsel en afvalstoffen doorheen het darm membraan kunnen en zo in je bloedsomloop binnendringen en overal infecties kunnen veroorzaken.

 

De beste manier om te zien of je problemen met gluten ervaart, is door voor minsten 4 weken alle gluten uit je dieet te bannen. Als je nadien weer gluten eet, let dan goed op hoe je darmen reageren.

 

Zorg er zeker voor dat je de labels op voedsel leest! Want tarwe zit vaak verdoken in onschuldig lijkende producten zoals kauwgom, kruiden,...

 

WAAROM VOEL JE JE SLECHTER BIJ HET HERINTRODUCEREN VAN GLUTEN?

Een langere periode van gluten eliminatie kan de enzymen verminderen die gluten en andere granen afbreken. Dit kan ervoor zorgen dat je lichaam meer moeite heeft om gluten te verteren wanneer je deze terug introduceert in je voedingspatroon.

 

Je voeding aanvullen met het enzym AN-PEP (5) kan nuttig zijn voor mensen die een glutenintolerantie hebben om verdoken gluten in voeding vlot te kunnen verteren.

 

4. Let op voldoende prebiotica

Als je onlangs antibiotica hebt gebruikt, hebben je darmen het moeilijk om nieuwe gezonde bacteriën aan te maken. Antibiotica vernietigen namelijk alle bacteriën, inclusief de goede bacteriën zoals lactobacillus en bifidobacterium.

 

Prebiotica, zoals uien, knoflook, asperges, en bananen hebben een andere rol dan probiotica. Het zijn voedingsvezels die de goede bacteriën in je darmen voeden, helpen bij het versterken van je microbioom en helpen de effecten van je veranderde darmflora te compenseren. (Anticonceptiepillen kunnen bijvoorbeeld ook je darmflora veranderen (6))

 

5. Eet massa's zuurkool!

Samen met prebiotica, hebben je darmen een ​​gezonde dosis probiotica nodig om je lichaam sterk en gezond te houden. Gefermenteerd voedsel zoals kimchi, zuurkool, miso en tempeh, en dranken zoals kefir en kombucha bevatten levende culturen die je darmen helpen voedingsmiddelen te verteren en je immuunsysteem te verbeteren.

 

Om te beginnen kan je best in beperkte mate met gefermenteerd voedsel. Er plots veel van eten kan voor spijsverteringsproblemen zorgen.

 

6. Weinig energie? Misschien ligt het aan je eten?

Wanneer je spijsvertering wordt aangetast, kan ons lichaam niet voldoende neurotransmitters produceren, zoals serotonine (95 % van de serotonine wordt geproduceerd in de dunne darm (7)).

 

Een lage hoeveelheid van serotonine wordt toegeschreven aan angst, depressie en andere psychische problemen.

 

Het is misschien niet voor iedereen met deze problemen het geval, maar het bewust herorganiseren van je eetpatroon kan helpen om hersenmist ('brain fog'), verdriet en tekort aan energie op te lossen.

7. Slaap eens uit in het weekend

Voel je niet schuldig als je een ​​extra uurtje wil uitslapen in het weekend, vooral als je de hele week niet goed hebt geslapen.

 

Wetenschappers onderzoeken nog steeds de relatie tussen darm-slaap om te zien of het verbeteren van de gezondheid van je darm de slaap beïnvloedt (8). Maar eerder onderzoek bevestigd alvast dat er zeker een verband is tussen slechte slaap en de bacteriële omgeving van je darm.

Voldoende slaap helpt de cortisolspiegel te verlagen en geeft de darm de tijd om zichzelf te herstellen (9).

 

8. Langzamer kauwen

Als je een langzame eter bent, mag je jezelf een schouderklopje geven!

 

De tijd nemen om je eten goed te kauwen, helpt om het spijsverteringsproces te verbeteren. Terwijl je je eten in kleinere stukjes breekt met je tanden en de speekselproductie gestimuleerd wordt, signaleer je ook aan de rest van je lichaam dat het tijd is voor het spijsverteringsstelsel om aan het werk te gaan.

9. Ontspan je geest om je darm te resetten

Hoe meer ontspannen je bent, hoe beter je je lichaam kunt voeden - en we hebben het niet alleen over de spijsvertering (10).

 

Stress kan ervoor zorgen dat je darmen in de knoop geraken. Onderzoek toont aan dat tijd vrij maken om te mediteren de symptomen van darmproblemen kan helpen verminderen (11).

10. Geen nieuws is goed nieuws

Als je een tijdje niets van je darmen gevoeld of gehoord hebt, een regelmatige stoelgang hebt en geen last van buikpijn of een opgeblazen gevoel, geen paniek, alles wijst erop dat het dan goed gaat.

 

Als je darmen zouden kunnen praten, dan zouden ze je net erg bedanken voor de gezonde voeding en voor het creëren van een stressvrij leven! (met toestemming vertaald)

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

© 2017 by HIGH ON LIFE