Blue Zones: het geheim om gezond 100 jaar en ouder te worden

October 18, 2017

Gezond ouder worden

Gezond ouder worden, wie wil het niet? De realiteit is echter dat we wel ouder worden maar niet op een gezonde manier. Integendeel, we worden alsmaar jonger chronisch ziek en het aantal Parkinson, Alzheimer gevallen en welvaartsziekten als hart- en vaatziekten neemt ook gestaag toe.

 

Kan het anders?

De bewoners van de Blue Zones tonen aan van wel. Zij worden vlot ouder dan 100 jaar zonder beperkte ziektebeelden. Ter verduidelijking, Blue Zones is geen hippe wijk of streek maar een verzamelnaam voor vijf plekken op aarde waar de mensen opvallend gezonder verouderen:

  • Okinawa, Japan

  • Sardinië, Italië

  • Loma Linda, Californië

  • Nicoya, Costa Rica

  • Icaria, Griekenland

 

Wat valt op?

Het zijn allen kustgebieden en daarnaast liggen ze verspreid rond de evenaar. Dan Buettner onderzocht dit fenomeen en ontdekte dat volgende factoren aanwezig waren:

  • Voeding: op hun menu stond veel plantaardig voedsel (dewelke veel kankerwerende stoffen bevatten), enkelvoudige vetten, volle granen, gematigde alcoholconsumptie en lage inname van rood vlees, geraffineerde granen en suiker . Elke regio had daarnaast ook zijn eigen specialiteiten waaronder kurkuma (Okinwa), bonen (Ikaria), …

  • Beweging: ze hadden veel beweging, niet zozeer dat het allemaal topatleten waren maar matige lichaamsbeweging (naast wandelen, tuinieren, broodbakken met de handen, …) maakte vast onderdeel uit van hun leven. In Ikaria, is wandelen één van de meest gebruikte transportmiddelen. Doordat ze vaak in de buitenlucht leefden namen ze ook meer dan gemiddeld Vitamine D op.

  • Sociale activiteiten: de inwoners leefden vaak in communities of samen onder een dak met hun families waardoor er veel sociale interactie was en weinig eenzaamheid. Zorgen voor elkaar zorgt dus voor extra levensjaren.

  • Overstijgende doelen: gerelateerd met het bovenstaande waren de Blue Zoners meer geneigd te leven volgens een hoger doel. Het idee 'waarom word ik vandaag wakker' maakt actief deel uit van hun manier van leven. En dat doel was uiteraard groter dan hun persoonlijke kring.

  • Stressvermindering: oa. als gevolg van voldoende nachtrust (8u), maar ook door hun communities. Daarnaast namen ze het ook niet zo nauw met de tijd. Stress heeft een negatieve impact op het immuunsysteem.

Andere factoren die terugkwamen in het onderzoek waren ook interessant als gematigd alcoholverbruik (2x glazen rode wijn per dag verlagen oa de cortisol levels (stress ), een actief seksleven (ook op latere leeftijd), een siësta na de middag, …

 

En nu?

Op zich geen wereldschokkende nieuwe zaken hoop ik? Echter waar zij het verschil in maken ten opzichte van ons, is dat ze het effectief doen en wij het laten bij 'weten'.

 

Toen ze van deze principes hoorden in Spencer, een conservatief stadje in Iowa (US), introduceerden ze een aantal van de Blue Zone principes zoals meer beweging en promotie van gezonde voeding. Het resultaat was o.a. een daling van de gezondheidskosten met 25%.

 

De vraag die zich stelt is dus wanneer jij effectief start met een ommekeer. Een tip: maak het doel groter dan jezelf. Succes!

Share on Facebook
Please reload

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

© 2017 by HIGH ON LIFE