10 veelvoorkomende redenen waarom je niet afvalt (deel 2)

November 16, 2018

Wanneer je afvalt, vecht je lichaam op een bepaalde manier terug. Bij aanvang kan je behoorlijk wat kilo's verliezen zonder al te veel moeite. Na een tijdje kan dit echter afnemen en zelfs stoppen. In dit artikel ontdek je 10 andere veelvoorkomende redenen waarom je niet meer afvalt.  Je vindt ook enkele handige tips die je verder op weg helpen om je barrières te doorbreken.

 

 

 

 

1. Je bent niet zuinig op koolhydraten.

 

Als je wilt afvallen en/of leidt aan diabetes type 2 of pre-diabetes, overweeg je misschien een koolhydraatarm dieet.

 

Kortetermijnstudies tonen aan dat je met dit type dieet tot 2-3 keer zoveel kan afvallen als een standaard "magere" dieet dat vaak wordt aanbevolen. Low-carb diëten kunnen ook leiden tot verbeteringen in veel metabole markers, zoals als triglyceriden en de bloedsuikerspiegel.

 

Samengevat

 

Als het je niet lukt om af te vallen, overweeg dan een koolhydraatarm dieet. Veel studies tonen aan dat een koolhydraatarm dieet een effectieve manier is voor afslanken.

 

2. Je eet te vaak.

 

Het is een mythe dat iedereen elke dag veel kleine maaltijden zou moeten eten om het metabolisme te stimuleren en gewicht te verliezen.

Onderzoek toont aan dat de maaltijdfrequentie weinig of geen effect heeft op vetverbranding of gewichtsverlies.

Het is ook ontzettend onhandig om de hele dag voedsel te bereiden en te eten, omdat het gezond eten veel moeilijker maakt.

Aan de andere kant is er een effectieve methode van afvallen, “intermitted fasting” genaamd, waarbij men bewust langere periode niets eet (15 - 24 uur of langer).

 

Samengevat

 

Als je te vaak eet, kan dit leiden tot overmatige calorie-inname, waardoor je inspanningen voor gewichtsverlies beperkt blijven.

 

3. Je drinkt geen water.

 

Water kan gewichtsverlies bevorderen. In een 12-weken onderzoek verloren mensen die een halve liter water dronken 30 minuten voor de maaltijd 44% meer gewicht dan degenen die dat niet deden.

Het is ook aangetoond dat het drinken van water het aantal verbrande calorieën met 24-30% verhoogt gedurende een periode van 1,5 uur (33, 34).

 

Samengevat

 

Om je calorie-inname te verminderen, drink je een glas water voor de maaltijd. Door het drinken van water kan ook het aantal calorieën dat je verbrandt, toenemen.

 

4. Je drinkt te veel alcohol.

 

Als je van alcohol houdt maar wilt afvallen, kan het het beste zijn om je te houden aan sterke drank (vb Vodka) gemengd met een caloriearme drank. Bier, wijn en suikerhoudende alcoholische dranken daarentegen bevatten zeer veel calorieën.

Houd er ook rekening mee dat de alcohol zelf ongeveer 7 calorieën per gram bevat, wat veel is.

Studies over alcohol en gewicht tonen echter gemengde resultaten. Matig drinken lijkt in orde te zijn, terwijl zwaar drinken gekoppeld is aan gewichtstoename (35).

 

Samengevat

 

Alcoholische dranken zijn over het algemeen rijk aan calorieën. Als je ervoor kiest om alcohol te drinken, zijn sterke drank gemengd met caloriearme dranken waarschijnlijk de beste opties wanneer je een dieet volgt.

 

5. Je eet niet met aandacht.

 

“Mindful eating” is misschien wel één van 's werelds krachtigste hulpmiddelen voor gewichtsverlies.

 

Het gaat om het vertragen, eten zonder afleiding en genieten van elke hap, terwijl je luistert naar de natuurlijke signalen die je hersenen vertellen wanneer je lichaam heeft genoeg gehad.

 

Talrijke studies hebben aangetoond dat bewust eten gewichtsverlies bevorderd en de frequentie van vreetbuien kan verminderen.

 

Hier zijn enkele tips om bewuster te eten:

* eet zonder enige afleiding, ga zitten om een tafel met alleen je eten.

* eet langzaam en kauw grondig

* probeer je bewust te zijn van de kleuren, geuren, smaken en texturen

* wanneer je je verzadigd voelt, drink dan wat water en stop met eten

 

Samengevat

 

Eet altijd bewust wanneer je probeert af te vallen. Onbewust eten is één van de belangrijkste redenen waarom mensen worstelen om af te vallen.

 

 

6. Je hebt een medische aandoening die de zaken bemoeilijkt.

 

Er zijn enkele medische aandoeningen die gewichtstoename kunnen veroorzaken en het veel moeilijker maken om gewicht te verliezen.

 

Deze omvatten hypothyreoïdie, polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) en slaapapneu.

 

Bepaalde medicijnen kunnen ook gewichtsverlies moeilijker maken of zelfs gewichtstoename veroorzaken.

 

Als je denkt dat één van deze situaties op jou van toepassing is, raadpleeg dan je arts voor meer informatie.

 

Samengevat

 

Medische aandoeningen zoals hypothyreoïdie, slaapapneu en PCOS kunnen je inspanningen om af te vallen belemmeren.

 

 

 

7. Je bent verslaafd aan junkfood.

 

Volgens een studie uit 2014 voldoet ongeveer 19,9% van de mensen in Noord-Amerika en Europa aan de criteria voor voedselverslaving.

 

Mensen die dit probleem hebben, gebruiken junkfood op dezelfde manier als drugsverslaafden drugs gebruiken.

 

Als je verslaafd bent aan junkfood, kan simpelweg het minder eten of het veranderen van je dieet absoluut onmogelijk lijken. Hulp van buitenaf is dan aanbevolen.

 

Samengevat

 

Als je sterke vreetbuien of een voedselverslaving hebt, kan afvallen zeer moeilijk zijn. Overweeg om professionele hulp in te schakelen.

 

 

 

8. Je hebt jezelf te lang uitgehongerd.

 

Het is geen goed idee om te lang te diëten.

 

Als je al vele maanden gewicht verliest en je op een bepaald plateau bent geraakt, dan moet je misschien even pauzeren.

 

Verhoog je calorie-inname met een paar honderd calorieën per dag, slaap meer en til wat gewicht op met als doel sterker te worden en wat spieren te krijgen.

 

Probeer je lichaamsvetgehalte te behouden gedurende 1-2 maanden voordat je opnieuw begint te diëten.

 

Samengevat

 

Als je een afslankplateau hebt bereikt, ben je mogelijk te lang op dieet geweest. Misschien is het tijd om een ​​pauze te nemen.

 

 

 

9. Je verwachtingen zijn onrealistisch.

 

Gewichtsverlies is over het algemeen een traag proces. Veel mensen verliezen hun geduld voordat ze hun einddoel hebben bereikt.

 

Hoewel het in het begin vaak mogelijk is om snel af te vallen, zijn er heel weinig mensen die kunnen blijven afvallen aan een snelheid van meer dan 1-2 pond per week.

 

Een ander groot probleem is dat veel mensen mensen onrealistische verwachtingen hebben over wat haalbaar is met een gezond dieet en lichaamsbeweging.

 

De waarheid is dat niet iedereen eruit kan zien als een fitnessmodel of bodybuilder. De foto's die je in tijdschriften en op andere plaatsen ziet, zijn vaak gephotoshopt.

 

Als je al wat gewicht hebt verloren en je een goed gevoel over jezelf hebt, maar de weegschaal lijkt niet verder te willen gaan, dan zou je misschien moeten gaan werken aan het accepteren van je lichaam zoals het is.

 

Op een gegeven moment zal je gewicht een gezond punt bereiken waar je lichaam comfortabel voelt. Het is misschien niet de moeite waard om verder te gaan dan dat.

 

Samengevat

 

De verwachtingen van mensen zijn soms onrealistisch als het gaat om gewichtsverlies. Houd er rekening mee dat het afvallen tijd kost en niet iedereen er kan uitzien als een fitnessmodel.

 

 

 

10. Je bent te gefocust op diëten.

 

Diëten werken bijna nooit op de lange termijn. Studies tonen zelfs aan dat mensen die een dieet op lange termijn volgen, terug zwaarder worden.

 

In plaats van gewichtsverlies vanuit een dieet te benaderen, moet het je eerste doel zijn om een ​​gelukkiger, gezonder en fitter persoon te worden.

 

Focus je liever op het voeden van je lichaam in plaats van het uit te hongeren en laat gewichtsverlies als een natuurlijk neveneffect volgen.

 

Samengevat

 

Diëten is geen langetermijnoplossing. Als je op de lange termijn gewicht wil verliezen en wil afhouden, concentreer je dan op het aannemen van gezondere levensstijl.

 

 

 

Bottom Line

 

Afvallen is niet altijd gemakkelijk en tal van factoren kunnen het verlies voorkomen. Op het meest fundamentele niveau treedt er gewichtsverlies op wanneer de calorie-inname gelijk is aan of hoger dan het calorieverbruik.

 

Probeer strategieën, variërend van mindful eten tot het bijhouden van een voedingsdagboek, van het eten van meer proteïne tot het doen van krachtoefeningen.

 

Uiteindelijk, het veranderen van je gewicht en je levensstijl vereist toewijding, zelfdiscipline, doorzettingsvermogen en veerkracht. Met toestemming vertaald

 

Share on Facebook
Please reload

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

© 2017 by HIGH ON LIFE