image.gif

Weet je genoeg en wil je inschrijven?

Hart Ritme Variatie (HRV) – Je hart liegt nooit

Meten is weten

Zegt de term ‘hart ritme variatie’ je iets? De laatste jaren komen er namelijk meer en meer gezondheidapps op de markt die hiervan gebruik maken.

Deze meten o.a. je gewicht, bloeddruk, aantal stappen per dag, calorie inname en verbruik, hartslag, bloedsuikerspiegel, etc;

Ook je Hart ritme variatie (HRV) kan je zo meten, wat tevens een interessante marker voor fitheid & veerkracht.

 

Hart ritme variatie (HRV)?

HRV is een maat voor de variatie tussen elke hartslag. Deze variatie wordt bepaald door het autonome zenuwstelsel (ANS).

Het autonome zenuwstelsel is het primitieve deel van het zenuwstelsel en reguleert onder andere de hartslag, bloeddruk, ademhaling en spijsvertering.

Enerzijds bestaat het autonoom zenuwstelsel uit het sympathische zenuwstelsel (vecht-of-vlucht mechanisme), anderzijds uit het parasympathische zenuwstelsel (ontspanningsreactie).

In het dagelijkse leven krijgen we constant prikkels die door het autonome zenuwstelsel verwerkt worden. Onder ideale omstandigheden hebben we een evenwicht tussen uitdagende momenten en ontspannende momenten in ons leven.

Als we echter te lang en te veel stress ervaren, wordt dit evenwicht beïnvloed en mogelijk verstoord. Je sympathisch zenuwstelsel (vecht-of-vluchtreactie) is dan geneigd om in overdrive te gaan.

Stressoren kunnen zowel op het werk, als in je vrije tijd voorkomen; lichamelijk of emotioneel van aard zijn. Extern veroorzaakt worden door de omgeving of intern door de persoon zelf, zoals je gedachten, piekeren of beperkende overtuigingen.

Slechte slaap, stress, ongezonde voeding, disfunctionele relaties, isolatie of eenzaamheid, gebrek aan lichaamsbeweging, etc. Allemaal factoren die mogelijk je evenwicht verstoren.

Hart ritme variatie

Waarom je hart ritme variatie controleren?

HRV is een interessante en niet-invasieve manier om de disbalans in je  (ANS) te identificeren.

Bevind je je meer in een vecht-of-vluchtmodus, dan is de variatie tussen je opeenvolgende hartslagen laag. Angst, aanhoudende depressie, verhoogd risico op hart- en vaatziekten, etc. hangen hier mogelijk mee samen.

Bevind je je meer in een ontspannen toestand, dan is de variatie tussen de hartslagen hoger. Mensen met een hoge HRV neigen naar een betere cardiovasculaire conditie en betere stressbestendigheid.

Hoe sneller je in staat bent te schakelen tussen je sympatische en parasympatische zenuwstelsel, hoe meer veerkracht en flexibiliteit je vertoont.

Het meten van HRV geeft je inzicht in je stressoren en de impact op je gezondheid. Je krijgt feedback over je levensstijl en hoe je zenuwstelsel daarop reageert, en vanuit deze bewustwording is het mogelijk gerichte actie te ondernemen naar een gezonder leven.

Het is fascinerend om te zien hoe HRV verandert naarmate je meer bewustzijn, meditatie, slaap en vooral fysieke activiteit in je leven opneemt.

Ben je graag met gegevens en cijfers bezig? Dan kan het meten van je HRV een boeiende & motiverende manier zijn om bij te houden hoe je zenuwstelsel niet alleen op de omgeving reageert, maar ook op je emoties, gedachten en gevoelens.

Hoe meet je nu je HRV?

Tegenwoordig bestaan er diverse apps en hartslagmeters die je HRV meten.

De eenvoudigste en goedkoopste manier om je HRV te controleren, is door het gebruik van een hartmonitor met borstband (bv Polar h10). Controleer je HRV ‘s ochtends bij het wakker worden, een paar keer per week. Hou de veranderingen ook bij terwijl je gezondere interventies toepast, zoals een gezonde lunch, meditatie, boswandeling of een sportactiviteit.

Een gecertificeerde gezondheidscoach kan je helpen met extra inzichten, tips en nabije opvolging.

hartslag meter polar h10

The bottom line

Het meten en opvolgen van je HRV is een geweldig hulpmiddel om gedragsverandering te motiveren. Je creëert meer bewustzijn rond hoe je leeft en denkt; en hoe je gedrag je zenuwstelsel en lichaamsfuncties beïnvloedt.

Stressoren zijn onvermijdelijk in het leven, maar de manier waarop je er op reageert maakt het verschil. Door bewuster en kalmer te reageren, neem je je leven terug in eigen handen.

Your future is created by what you do today.

Kamp je met stressklachten, weinig mentale veerkracht, al dan niet gelink aan een slechte conditie? Contacteer ons voor een vrijblijvende intake. Onze ervaring is dat met slechts kleine leefstijlaanpassingen grote resultaten bereikt kunnen worden.

 

Leave a Comment

Online bootcamp

Vanaf 7 oktober trainen we ook terug online! Graag eens uitproberen? Schrijf je hieronder in:

online bootcamp